nnn
Cesta lamího chlupu
V programu děti poznávají cestu naší lamí vlny až samotný výrobek. Zkoumají, jak se vlna česá, přede a připravuje k dalšímu zpracování, a sami si vyzkouší praktické dovednosti při tvorbě výrobku z vlny. Při realizaci u nás ve Stolístku si najdeme také čas nakrmit naše chlupaté alpačáky. Hravé aktivity, tvoření a manipulace s materiálem dětem pomáhají pochopit vlastnosti vlny a rozvíjejí jejich jemnou motoriku i kreativitu.
Chemie v kuchyni
Badatelský program zahrnuje jednoduché pokusy s běžnými kuchyňskými surovinami, (ocet, jedlá soda, mýdlo, cukr, …). Tyto aktivity pomáhají dětem pochopit základy chemických reakcí, jako je tvorba bublin, změna barvy nebo vznik tepla. Žáci si vyzkouší měřit pH různými způsoby a vyrobí si šumivou kouli. Pomocí těchto pokusů se žáci naučí i základní bezpečnosti při práci s “chemickými” látkami a jejich aplikace na každodenní život.
Žabí mise
Program seznamuje žáky s obojživelníky, jejich životem a významem v ekosystému. Jak je možné, že z tisíce vajíček zůstane jen několik malých žabek? Účastníci se dozví, kde žáby a další obojživelníci žijí, kudy putují a proč je potřeba je chránit. Nakonec navrhnou praktické řešení ochrany obojživelníků v našem jezírku.
Mosty mezi námi
Co všechno nám přináší kulturní rozmanitost? Jaké to je, když se setkáme s někým, kdo je jiný než my. V programu děti prostřednictvím příběhů a zážitkových her objevují, že odlišnosti nemusí být překážkou, ale mohou se stát inspirací. Vznikl inspirací z SDGs - Cíle udržitelného rozvoje. Je směsicí globálního a environmentálního vzdělávání.
Jak umýt vodu?
Když jsme špinaví, tak se umyjeme vodou, ale jak se umyje voda? Zkusíme si vysvětlit, jak se voda v přírodě znečišťuje a proč je její čistota důležitá pro život všech tvorů. Žáci se učí rozpoznávat různé zdroje znečištění a prakticky si vyzkouší, jak lze vodu čistit v terénních podmínkách.
Nezvaní návštěvníci
Co jsou tzv. invazní druhy? Živočichové a rostliny, které „přicestovaly“ z cizích krajů a často znepříjemňují život místní přírodě. Společně budeme objevovat, jak se šíří, proč mohou být problémem a co se dá dělat, aby se příroda udržela v rovnováze. Žáci zjistí, jak nezvané návštěvníky rozpoznat a jak se stát malými ochránci přírody.
Geologická vycházka
Terénní program, který se odehrává na trase Pastýřka - Peklo v Moravské Třebové, je vytvořen pro žáky devátých tříd. Během tří hodin se podíváme na minerály. Zopakujeme si Mohsovu stupnici tvrdosti a pokusíme se u naleziště jaspisů objevit minerály. Také se budeme věnovat půdním typům a vyzkoušíme si vytvořit profil Hřebče, na který se podíváme z výšky.
Vánoce za pár kaček
Vánoce jsou poslední dobou čím dál šílenější, výzdoba v obchodních centrech na nás bliká už od září, všichni se stresují a místo klidného času s rodinou na poslední chvíli shání dárky. A vybavíte si přecpané pupky a kontejnery po svátcích? Pojďme to zkusit jinak. Ukážeme si tipy na vlastnoručně vyrobené dárky za pár kaček, vyrobíme si balící papír, ozdobu na stromeček a připravíme zdravé cukroví.
Kdo koho žere?
Vysvětlíme si, co jsou to ekosystémy a jak je důležité, aby v nich všechny vztahy byly v rovnováze. Ukážeme si různé potravní řetězce a velkou část programu věnujeme simulační hře, během které zjistíme, co všechno se může v jednotlivých ekosystémech stát během několika let nebo během různých ročních období.

Nekup to!
Na sociálních sítích a internetových vyhledávačích na nás každý den skáčou reklamy na lákavě levné výrobky z nákupních serverů. Napadlo vás někdy, jak je možné, že jsou tak levné? Kdo a kde je vyrobil? Jsou to výrobky kvalitní a potřebuji je doopravdy kupovat? Na závěr programu si ukážeme, co znamená upcycling - vylepšíme si tričko, které bychom jinak už pravděpodobně vyřadili z šatníku.
Jak bude zítra?
Když chceme vědět, jestli si máme vzít deštník, koukneme se, co nám říká radar na mobilu. Co kdybychom se ale koukli z okna? Víte, jak se jmenují různé mraky a ze kterých může zapršet? Jak se předpovídá počasí a jak je to s tou rosničkou? Během programu si řekneme spoustu zajímavostí o počasí a vyrobíme si vlastní srážkoměr a větroměr.
V cizí kůži
Co je to vepřovice, teletina nebo kozinka? Jak se vlastně kůže zpracovává? A je vůbec v pohodě, že používáme tolik kožených věcí? Na toto všechno si odpovíme a vyrobíme si kožený náramek, který si ozdobíme raznicemi a také přívěsek na klíče.
Proč mizí motýli?
Poslední dobou z naší krajiny téměř zmizeli motýli. V průběhu programu se dozvíme, proč se to děje a co můžeme udělat pro to, abychom je přilákali do našich zahrad a parků. Naučíme se motýly rozeznávat a to i podle jejich housenek a rostlin, na které nejraději létají. V letním období zkusíme motýly pozorovat, v zimním se budeme věnovat vyrábění. Nakonec navrhneme záhon rostlin lákajících motýly i další opylovače.
Fakta o klimatu
Klima se mění a to rychleji, než všichni předpokládali. Seznámíme se s důležitými pojmy a pomocí různých pokusů a simulací si vysvětlíme jevy, které tuto změnu způsobují. Zapojíme prvky kritického myšlení, abychom se naučili rozpoznávat reálná fakta od tzv. fake news. Spočítáme si svoji uhlíkovou stopu a vymyslíme, co může každý z nás udělat pro to, abychom celý proces zpomalili.
Zvířata na hranici Čech a Moravy
Celoroční program zaměřený na přírodu Moravskotřebovska a okresu Svitavy. Děti díky němu poznají vzácné, významné i zajímavé druhy rostlin a živočichů. Půjde přitom jak o tvory dnešní, tak o ty, co obývali naši zem před miliony let. Zaměříme se také na živočichy, kteří se v našem regionu objevily až v posledních letech v důsledku klimatické změny.
Zelené ostrůvky

Program probíhá v biocentru na kraji Moravské Třebové (nebo v okolí Stolístku) a využívá prvky badatelsky orientovaného vyučování. Toto místo je souborem různorodých stanovišť (potok, rybník, louka, les, mokřad, lužní les) a poskytuje tak zázemí pro různé živočichy. Pomocí vlastního průzkumu si žáci uvědomí důležitost zelených ostrovů – biocenter a jejich propojení – biokoridorů v krajině. K bádání budou žáci používat zajímavé pomůcky, jako jsou ozoboti, fotopasti nebo sady pro lovení vodních a půdních živočichů.
Vyschlá krajina
Poslední dobou je hrozné sucho a potom zase prší tolik, že se potoky vylévají z břehů. Můžeme tento stav nějak ovlivnit? Pomocí různých pokusů a simulací si ukážeme, jak voda putuje přírodní i kulturní krajinou a představíme si různá řešení, jak vodu v krajině zadržet. Na základě získaných vědomostí se žáci pokusí navrhnout vhodná opatření v okolí svého bydliště nebo školy.
Zero waste
Pojem zero waste je poslední dobou moderní. Nejde ale o nic nového, stačí se podívat, jak nakupovali naši předci. Zjistíme, jak je možné snížit množství obalů, které kupujeme, a pokusíme se vymyslet další využití pro některé věci, které bychom normálně vyhodili. Každý si ušije látkový sáček na ovoce, zeleninu nebo pečivo a všichni dohromady vyrobí vermikompostér, který si můžou odvézt do třídy.
Jak (ne)prospat zimu
Zimní program probíhající v ekocentru. Žáci se seznámí s rozdíly mezi pravým a nepravým zimním spánkem a poznají nesnáze, jež spící tvorové v zimě zažívají. Také se naučí rozpoznávat zimující ptactvo a čím jej správně krmit. Navíc se dozví, jak zimu přežívá hmyz. Vše bude spojeno s různými hrami a úkoly na dané téma. Nakonec vyrobíme lojovou kouli pro ptáky.
Pečení chleba v hliněné peci

Zjistíme co je chleba zač, odkud se bere, jaká je historie jeho výroby a předchozího zemědělského „čarování“, které vedlo k tomu, že na náš stůl doputoval voňavý, chutný a zdravý chléb. Žáci se dozvědí, jaké výhody s sebou nese jezení kváskového chleba. Součástí programu je kompletní proces pečení chleba od mletí mouky, přes výrobu těsta až po pečení chleba v hliněné peci.
Bylinky a jejich účinky
Během programu se seznámíme s vybranými bylinami, prostředím, ve kterém rostou, a s jejich použitím. Pochopíme, že příroda a její produkty mohou zdarma pomoci s lidskými neduhy. Namícháme léčivou směs, ze které si hned uvaříme čaj. Vyrobíme si jitrocelový sirup a bylinkové mýdlo. Zahrajeme si hry a probudíme smysly – čich a hmat.
Výroba ručního papíru

Cílem programu je podrobnější nahlédnutí do světa papíru – jeho historie, výroby, užití a zpracovaní. Žáci si vyzkouší proces výroby ručního papíru od začátku do konce. Připravíme si papírovou hmotu a také speciální rámečky různých tvarů. Nakonec ruční papír ozdobíme přírodninami.
Život v řece a kolem ní
Terénní program u řeky Třebůvky a u jezírka v zahradě. Děti nejprve porovnají kvalitu vody v řece a jezírku. Poté se seznámí se zvířaty obývajícími řeku, její břehy a okolní mokřiny. Vyzkouší si odchyt vodních bezobratlých, seznámí se s čolky i žábami a budou moci pozorovat vodní ptáky, jako je volavka či ledňáček. K dispozici budou mít také mikroskop, pod kterým mohou zkoumat řasy a jiné vodní organismy.
Jak se žije na zahradě
Na zahradě se to živočichy jenom hemží. Kde se tam ale vzali a proč se jim v blízkosti lidí tak daří? Postupně se podíváme na některé z nich, vyzkoušíme smýkání hmyzu, nastražíme živolovné pasti, ukážeme si jak funguje detektor na netopýry a podle zvuků zkusíme určit, kteří ptáci kolem cvrlikají. Nakonec se naučíme, co můžeme udělat proto, aby se u nás živočichům líbilo ještě víc.