ZAHRADA VŠEMI SMYSLY
Od 1.1.2024 do 31.12.2024 realizujeme projektu „Zahrada všemi smysly“, který je podpořen z programu na podporu NNO působících v oblasti ochrany životního prostředí Ministerstva životního prostředí.
Reg. číslo projektu: č.055/32/24/MZP/2023/320/1127
Celkové náklady projektu: 418 800 Kč
Dotace: 292 800 Kč
Pokračovat ve čtení: ProjektyProjekt „Zahrada všemi smysly“ podporuje přirozený vztah dětí a žáků k přírodě v prostředí CEV Stolístek a školních zahrad. V rámci projektu vytvoříme 5 venkovních výukových programů zaměřených na vnímání přírody jednotlivými smysly. Do programů zapojíme stávající i nově vytvořené prvky ukázkové přírodní zahrady a každý program bude připraven i v přenositelné variantě tak, aby ho mohly využívat školy ve svém prostředí. Cílovou skupinou jsou děti a žáci z mateřských a základních škol se specifickým zaměřením na žáky se SVP, jako jsou poruchy pozornosti nebo poruchy autistického spektra.
K dosažení cílů projektu budou realizovány následující aktivity, které na sebe časově i logiky navazují:
1. VYTVOŘENÍ INOVATIVNÍCH VÝUKOVÝCH PROGRAMŮ
Vytvoříme 5 výukových programů zaměřených na podporu přirozeného vztahu k přírodě prostřednictvím jednotlivých smyslů. Rozsah každého programu bude 2-4 vyučovací hodiny a bude připraven ve dvou variantách, z nichž jedna bude přenositelná a využitelná v prostředí školních zahrad. Všechny programy budou využívat inovativní metody výuky.
2. DOPLNĚNÍ PRVKŮ V UKÁZKOVÉ PŘÍRODNÍ ZAHRADĚ
Tato aktivita bude zahrnovat vytvoření nových prvků v ukázkové přírodní zahradě CEV Stolístek. Největší částí této aktivity bude vytvoření zázemí pro alpaky v zadní části zahrady. Alpaky budou důležitým inovativním prvkem výukových programů, zejména programu zaměřujícího se na smysl „hmat“, kde budeme využívat prvků lamaterapie, včetně zpracování vlny.
Další součástí této aktivity bude vytvoření nových květinových a bylinkových záhonů a zákoutí nebo příprava a instalace interaktivních smyslových panelů u jednotlivých zahradních prvků.
Do této aktivity budou kromě realizačního týmu zapojeni také dobrovolníci formou dobrovolnických brigád (tvorba přístřešku pro alpaky, nových záhonu, stojanů pro panely apod.).
3. PILOTÁŽ VÝUKOVÝCH PROGRAMŮ
Pilotáž výukových programů proběhne ve dvou fázích tak, aby mezi oběma fázemi mohlo dojít k potřebným úpravám. Každý program bude pilotován 3x. Jednou dětmi z mateřské školy, jednou dětmi z 1. stupně základní školy a jednou dětmi a žáky ze speciální školy (žáci s SVP). Celkem tedy uskutečníme 15 pilotních programů pro nejméně 225 dětí a žáků. Pilotáž proběhne jak v zahradě CEV Stolístek, tak ve školních zahradách mateřských a základních škol zapojených do ověřování.
4. EVALUACE
Po pilotáži bude každý z programů podrobně vyhodnocen a výsledky budou zveřejněny formou evaluační zprávy. Pro evaluaci využijeme nástroje jako dotazníky, rozhovory s pedagogy apod. Výsledky evaluace budou zohledněny před finalizací výstupů projektu.
5. TVORBA METODIK A JEJICH ZVEŘEJNĚNÍ PRO DALŠÍ VYUŽITÍ
Ke každému programu vznikne metodika podrobně popisující jednotlivé aktivity i potřebné vybavení. Metodiky budou následně zveřejněny na webových stránkách www.stolistek.cz a budou volně k dispozici k dalšímu využití dalšími subjekty.