Život v řece a kolem ní
Terénní program u řeky Třebůvky. Děti se seznámí se zvířaty obývajícími řeku, její břehy a okolní mokřiny. Vyzkouší si odchyt vodních bezobratlých (např. jepice, vážky, berušky vodní), seznámí se s čolky i žábami a budou moci pozorovat vodní ptáky, jako je skorec či ledňáček. Připraveno bude také kroužkování u vody žijícího ptactva a hledání pobytových stop bobra.
Zajíček, kuřátko a ti další
Velikonoce jsou nejdůležitějším křesťanským svátkem. My se na ně ale podíváme trošku jinak. Proč malujeme vajíčka a pleteme pomlázky? Nebo snad mrskačky, žíly nebo tatary? Co se děje v období Velikonoc s přírodou a jak se v našem regionu slavily Velikonoce dříve? Součástí programu je pečení v hliněné peci a výrobky z proutí.
Skutečné pohádky z mechu a kapradí
Terénní program probíhá v lesích kolem Linhartic. Seznámíme se tu s životem v hrabance, křovinách a korunách stromů. Děti si budou moci vyzkoušet různé způsoby mapování bezobratlých, počítání letokruhů, poznávání stromů nebo určování hub. Připraveno bude také kroužkování ptactva a rozpoznávání zvířat podle hlasu či stop.
S májou z květu na květ
Bez včel bychom neměli květiny, ovoce ani med. Zjistíme, co potřebuje včelka, aby se jí líbilo i u nás na zahradě. Prozkoumáme hmyzí domečky v zahradě Stolístku a vyzkoušíme si, jak těžká práce je opylování. Nakonec si děti vyrobí semínkové koule, které si můžou odnést a doma nebo ve škole/školce vysít vlastní květnatou louku.
Poklady z popelnic a kontejnerů
Opravdu je všechno, co vyhodíme do koše odpad? Nebo jsou to skryté poklady, které jde znovu využít? Podíváme se, co všechno skončí v popelnici, co patří do barevných kontejnerů a co z toho by odpadem vůbec být nemuselo. Pro některé odpadky se pokusíme najít další využití. Nakonec si děti vyrobí vermikompostér. Ten si můžou odvézt do třídy, kde jim žížaly pomůžou se zpracováním zbytků zeleniny a ovoce.
Kapr s bramborovým salátem
Spousta vánočních zvyků není tak starých, jak si myslíme. Co se jedlo na Štědrý den dříve, odkdy zdobíme stromeček a jaké tradice naši předci dodržovali? Jednou z nich bylo upéct chléb a podle toho, jak se povedl, předpovědět, jaký bude příští rok. Zatímco se chléb bude péct v hliněné peci, vyzkoušíme si některé další zvyky typické pro náš region a vyrobíme vánoční ozdobu z přírodních materiálů.
Ježek a jablíčka
Ježek nosí na zádech jablíčka, čmelák kouše, slimák je hlemýžď bez domečku a čáp nosí děti? Tyto i další zaužívané představy se budeme snažit uvést na pravou míru. Součástí programu je krátké divadýlko a ukázka domečku pro čmeláky. Děti si vyrobí úkryty pro ježky, které můžou umístit na zahradě své školky/školy a pozorovat, jestli se tam někdo nastěhuje.
Jak se žije na zahradě
Zjistíme, že zahrady netvoří jen záhonky, a města či vesnice obývají i jiní tvorové než jen potkani. Žáci si vyzkouší smykání hmyzu, odchyt motýlů, poznávání ovocných stromů a práci s ultrazvukovým detektorem na určování netopýrů. Dojde i na stavbu budek a kontrolu pítek. Nezapomeneme ani na půdní živočichy kypřící půdu.