Síly přírody
Pojďme poznat síly, které hýbou přírodou a objevme je v našem životě.
Co je v nás energické a očisťuje jako oheň? Objevme informaci, která je nesena vodou. Pozdravme Zemi, která nás živí jako matka. Poznejme vzduch, který jako duch vane vším, i naším tělem.
Ve čtyřech výukových blocích se děti seznámí s jednotlivými živly. Jsou připraveny hry, tvoření, jemná práce s vlastním tělem i jednoduché pokusy, které umožňují poznat, jak dalece jsme součástí živlů a přírody.
- Oheň
Probíhá převážně na zahradě. V průběhu pohybových her a sdílení mají děti možnost poznat živel ohně působící v jejich životě. V rámci povídání příběhů děti poznají provázanost ohně s lidmi od pradávna až do současnosti. Během tvoření si děti vyrobí kouřový obrázek otiskem listů nebo odlijí svíčku ze včelího vosku.
- Voda
Probíhá na zahradě a u řeky. "Bez vody není života." Děti mají možnost poznat, jak voda působí nejen v našem těle, ale také na svět rostlin i zbylou přírodu. O tom, že voda nese informaci se mohou přesvědčit v rámci jednoduchého pokusu. Na závěr si s pomocí vymývané techniky vytvoří obrázek.
- Země
Probíhá na zahradě. V této části programu si děti osahají samotnou Zemi, aby pochopily, jak hluboce jsme s ní spojeni. V průběhu her zapojí všech pět smyslů - "prohmatají" různé druhy přírodních materiálů, očichají i ochutnají bylinkový čaj, zaposlouchají se do zvuků kamenů a možná i uvidí, že Zemi je třeba přijmout a chránit. Podle časové dotace je možné vyrobit z přírodních materiálů jednoduchý výrobek (vlna, dřevo, kůra,..).
- Vzduch
Probíhá na zahradě. V rámci pohybových a psychomotorických her, i prostřednictvím zvuku a zpěvu mají děti možnost poznat živel vzduchu v jeho skutečné síle. Zahrají si s peříčky a foukacími formulemi. Z přírodních materiálů si vyrobí jednoduchou zvonkohru nebo větrník, aby jim mohl i doma sílu vzduchu připomínat.
Dobroty ze zahrady
Současná doba přináší spoustu potíží, jednou z nich je i zdražování potravin. Možná je tedy na čase co nejvíc se vrátit k pěstování a zpracování produktů ze zahrádek. Ukážeme si zapomenuté a netradiční druhy ovoce a zeleniny. Povíme si, jak je možné je využít a uchovat na zimu. Podle ročního období společně uvaříme marmeládu, nakládanou zeleninu, nebo jinou zahradní dobrotu.
Jak se (ne)žije v kleci
Domácí zvířata chováme z různých důvodů. Vždycky je ale potřeba myslet na to, aby se jim dobře dařilo. Víte, co všechno potřebují slepice, aby byly spokojené a pořádně snášely, jak velké je křepelčí vejce nebo proč chováme hrdličky? Dle věku dětí naťukneme problematiku velkochovů a pojem welfare. Součástí programu je ukázka živých zvířat, která si děti budou moci pohladit i nakrmit.
V cizí kůži
Co je to vepřovice, teletina nebo kozinka? Jak se vlastně kůže zpracovává? A je vůbec v pohodě, že používáme tolik kožených věcí? Na toto všechno si odpovíme a vyrobíme si kožený náramek, který si ozdobíme raznicemi a také přívěsek na klíče.
Zima nekouše
Terénní program, který probíhá za každého počasí. Projdeme se v okolí Stolístku nebo školy a podíváme se, co se v přírodě děje v zimě. Zkusíme najít pobytová znamení živočichů, kteří jsou aktivní i v zimě a vytvoříme sádrový odlitek zvířecích stop. Hlavně si ukážeme, že i v zimě jde veku zažít spoustu zábavy a dobrodružství.
Proměny vlny
Vlna je přírodní materiál s řadou skvělých vlastností, které se dosud nepodařilo uměle napodobit. Seznámíme žáky s těmito vlastnostmi, představíme si nejznámější plemena ovcí a zkusíme si představit, co všechno je potřeba zajistit pro jejich chov. Poté si vyzkoušíme zpracování ovčí vlny od jejího stříhání až po finální výrobek, u kterého si osvojíme techniku plstění.
Nespletené pletení
Příroda nám nabízí bohaté množství materiálů, které můžeme využít pro výrobu užitečných předmětů i dekorací, které nám zpříjemní životní prostor. K nejstarším řemeslně využívaným přírodninám patří proutí. V našem programu se seznámíme s ním i s dalšími přírodninami, z nichž se dá plést. Dozvíme se, jak s nimi zacházet. V druhé polovině programu si vyrobíme zápich z pedigu.
Život v řece a kolem ní
Terénní program u řeky Třebůvky a u jezírka v zahradě. Děti nejprve porovnají kvalitu vody v řece a jezírku. Poté se seznámí se zvířaty obývajícími řeku, její břehy a okolní mokřiny. Vyzkouší si odchyt vodních bezobratlých, seznámí se s čolky i žábami a budou moci pozorovat vodní ptáky, jako je volavka či ledňáček. K dispozici budou mít také endoskopické kamery a mikroskop.
Zajíček, kuřátko a ti další
Velikonoce jsou nejdůležitějším křesťanským svátkem. My se na ně ale podíváme trošku jinak. Proč malujeme vajíčka a pleteme pomlázky? Nebo snad mrskačky, žíly nebo tatary? Co se děje v období Velikonoc s přírodou a jak se v našem regionu slavily Velikonoce dříve? Součástí programu je pečení v hliněné peci a výrobky z proutí.
S Májou z květu na květ
Bez včel bychom neměli květiny, ovoce ani med. Zjistíme, co potřebuje včelka, aby se jí líbilo i u nás na zahradě a kdo jí s opylováním pomáhá. Prozkoumáme hmyzí domečky v zahradě Stolístku a vyzkoušíme si, jak těžká práce je opylování. Nakonec si děti vyrobí semínkové koule, které si můžou odnést a doma nebo ve škole/školce vysít vlastní květnatou louku.
Poklady z popelnic a kontejnerů
Opravdu je všechno, co vyhodíme do koše odpad? Nebo jsou to skryté poklady? Podíváme se, co patří do barevných kontejnerů a co z toho by odpadem vůbec být nemuselo. Pro některé odpadky se pokusíme najít další využití. Nakonec si děti vyrobí vermikompostér. Ten si můžou odvézt do třídy, kde jim žížaly pomůžou se zpracováním zbytků zeleniny a ovoce.
Kapr s bramborovým salátem
Spousta vánočních zvyků není tak starých, jak si myslíme. Co se jedlo na Štědrý den dříve, odkdy zdobíme stromeček a jaké tradice naši předci dodržovali? Jednou z nich bylo upéct vánoční pečivo a podle toho, jak se povedlo předpovědět, jaký bude příští rok. Zatímco budeme péct v hliněné peci, vyzkoušíme si některé další zvyky typické pro náš region a vyrobíme vánoční ozdobu z přírodních materiálů.
Ježek a jablíčka
Ježek nosí na zádech jablíčka, čmelák kouše, slimák je hlemýžď bez domečku a čáp nosí děti? Tyto i další zaužívané představy se budeme snažit uvést na pravou míru. Součástí programu je ukázka hmyzích domečků a čmelínu. Děti si vyrobí úkryty pro ježky, které můžou umístit na zahradě své školky/školy a pozorovat, jestli se tam někdo nastěhuje.
Jak se žije na zahradě
Zjistíme, že zahrady netvoří jen záhonky, a města či vesnice obývají i jiní tvorové než jen potkani. Žáci si vyzkouší smykání hmyzu, odchyt motýlů, poznávání ovocných stromů a práci s ultrazvukovým detektorem na určování netopýrů. Dojde i na stavbu budek a kontrolu pítek. Nezapomeneme ani na půdní živočichy kypřící půdu.