V cizí kůži
Co je to vepřovice, teletina nebo kozinka? Jak se vlastně kůže zpracovává? A je vůbec v pohodě, že používáme tolik kožených věcí? Na toto všechno si odpovíme a vyrobíme si kožený náramek, který si ozdobíme raznicemi a také přívěsek na klíče.
Slunce svítí zadarmo
Plyn a elektřina jsou nejdražší v historii a také klimatická změna nabrala na rychlosti, proto je potřeba se okamžitě zamyslet nad tím, odkud energie bereme a co může každý z nás změnit, abychom jimi neplýtvali. Získáme přehled o jednotlivých obnovitelných zdrojích, jejich výhodách a nevýhodách. V případě příznivého počasí si uvaříme čaj na solárním vařiči.
Fakta o klimatu
Klima se mění a to rychleji, než všichni předpokládali. Seznámíme se s důležitými pojmy a pomocí různých pokusů a simulací si vysvětlíme jevy, které tuto změnu způsobují. Zapojíme prvky kritického myšlení, abychom se naučili rozpoznávat reálná fakta od tzv. fake news. Spočítáme si svoji uhlíkovou stopu a vymyslíme, co může každý z nás udělat pro to, abychom celý proces zpomalili.
Zvířata na hranici Čech a Moravy
Vnitřní program zaměřený na přírodu Moravskotřebovska a okresu Svitavy. Děti díky němu poznají vzácné, významné i zajímavé druhy rostlin a živočichů. Půjde přitom jak o tvory dnešní, tak o ty, co obývali naši zem před miliony let. Zaměříme se také na živočichy, kteří se v našem regionu objevily až v posledních letech v důsledku klimatické změny.
Zelené ostrůvky
Program probíhá v biocentru na kraji Moravské Třebové (nebo v okolí Stolístku) a využívá prvky badatelsky orientovaného vyučování. Toto místo je souborem různorodých stanovišť (potok, rybník, louka, les, mokřad, lužní les) a poskytuje tak zázemí pro různé živočichy. Pomocí vlastního průzkumu si žáci uvědomí důležitost zelených ostrovů – biocenter a jejich propojení – biokoridorů v krajině. K bádání budou žáci používat zajímavé pomůcky, jako jsou ozoboti, fotopasti nebo sady pro lovení vodních a půdních živočichů.
Zdravé bydlení
Co všechno je důležité pro zdravé bydlení tak, aby prospívalo nám i životnímu prostředí?. Postupně probereme jednotlivé stavební materiály, kvalitu vzduchu, hladiny hluku i další faktory. Seznámíme se s moderními stavebními postupy a technologiemi. Zkusíme si vyrobit nepálenou cihlu a nakonec si všichni zkusí navrhnout svůj dům snů.
Vyschlá krajina
Poslední dobou je hrozné sucho a potom zase prší tolik, že se potoky vylévají z břehů. Můžeme tento stav nějak ovlivnit? Pomocí různých pokusů a simulací si ukážeme, jak voda putuje přírodní i kulturní krajinou a představíme si různá řešení, jak vodu v krajině zadržet. Na základě získaných vědomostí se žáci pokusí navrhnout vhodná opatření v okolí svého bydliště nebo školy.
Proměny vlny
Vlna je přírodní materiál s řadou skvělých vlastností, které se dosud nepodařilo uměle napodobit. Seznámíme žáky s těmito vlastnostmi, představíme si nejznámější plemena ovcí a zkusíme si představit, co všechno je potřeba zajistit pro jejich chov. Poté si vyzkoušíme zpracování ovčí vlny od jejího stříhání až po finální výrobek, u kterého si osvojíme techniku plstění.
Nespletené pletení
Příroda nám nabízí bohaté množství materiálů, které můžeme využít pro výrobu užitečných předmětů i dekorací, které nám zpříjemní životní prostor. K nejstarším řemeslně využívaným přírodninám patří proutí. V našem programu se seznámíme s ním i s dalšími přírodninami, z nichž se dá plést. Dozvíme se, jak s nimi zacházet. V druhé polovině programu si vyrobíme zápich z pedigu.
Mléko do konvičky, pivo do džbánku
Pojem zero waste je poslední dobou moderní. Nejde ale o nic nového, stačí se podívat, jak nakupovali naši předci. Zjistíme, jak je možné snížit množství obalů, které kupujeme, a pokusíme se vymyslet další využití pro některé věci, které bychom normálně vyhodili. Každý si ušije látkový sáček na ovoce, zeleninu nebo pečivo a všichni dohromady vyrobí vermikompostér, který si můžou odvézt do třídy.
Jak (ne)prospat zimu
Zimní program probíhající v ekocentru. Žáci se seznámí s rozdíly mezi pravým a nepravým zimním spánkem a poznají nesnáze, jež spící tvorové v zimě zažívají. Také se naučí rozpoznávat zimující ptactvo a čím jej správně krmit. Navíc se dozví, jak zimu přežívá hmyz. Vše bude spojeno s různými hrami a úkoly na dané téma. Nakonec vyrobíme lojovou kouli pro ptáky.
Chléb se nikdy nezají
Zjistíme co je chleba zač, odkud se bere, jaká je historie jeho výroby a předchozího zemědělského „čarování“, které vedlo k tomu, že na náš stůl doputoval voňavý, chutný a zdravý chléb. Žáci se dozvědí, jaké výhody s sebou nese jezení kváskového chleba. Součástí programu je kompletní proces pečení chleba od mletí mouky, přes výrobu těsta až po pečení chleba v hliněné peci.
Čínský nebo český česnek?
Program řeší problematiku regionálních potravin a jejich značení. Pomocí simulačních her žáci zjistí, jakou cestu musí absolvovat některé potraviny, než se dostanou k nám do supermarketu a jak probíhají farmářské trhy. Získají přehled o tom, kde a jakými způsoby můžou lokální produkty nakupovat. Součástí programu je ochutnávka regionálních výrobků.
Bylinky a jejich účinky
Během programu se seznámíme s vybranými bylinami, prostředím, ve kterém rostou, a s jejich použitím. Pochopíme, že příroda a její produkty mohou zdarma pomoci s lidskými neduhy. Namícháme léčivou směs, ze které si hned uvaříme čaj. Vyrobíme si jitrocelový sirup a bylinkové mýdlo. Zahrajeme si hry a probudíme smysly – čich a hmat.
A ty jsi… papír!
Cílem programu je podrobnější nahlédnutí do světa papíru – jeho historie, výroby, užití a zpracovaní. Žáci si vyzkouší proces výroby ručního papíru od začátku do konce. Připravíme si papírovou hmotu a také speciální rámečky různých tvarů. Nakonec ruční papír ozdobíme přírodninami.
Život v řece a kolem ní
Terénní program u řeky Třebůvky a u jezírka v zahradě. Děti nejprve porovnají kvalitu vody v řece a jezírku. Poté se seznámí se zvířaty obývajícími řeku, její břehy a okolní mokřiny. Vyzkouší si odchyt vodních bezobratlých, seznámí se s čolky i žábami a budou moci pozorovat vodní ptáky, jako je volavka či ledňáček. K dispozici budou mít také endoskopické kamery a mikroskop.
Jak se žije na zahradě
Zjistíme, že zahrady netvoří jen záhonky, a města či vesnice obývají i jiní tvorové než jen potkani. Žáci si vyzkouší smykání hmyzu, odchyt motýlů, poznávání ovocných stromů a práci s ultrazvukovým detektorem na určování netopýrů. Dojde i na stavbu budek a kontrolu pítek. Nezapomeneme ani na půdní živočichy kypřící půdu.