Zahrada všemi smysly
V dnešním světě je málo času na to se zastavit a vnímat svět kolem sebe všemi smysly. Během našich programů se děti postupně zaměří na každý ze smyslů a uvědomí si, co všechno můžou pomocí zraku, sluchu, hmatu, čichu a chuti prozkoumat v zahradě Stolístku nebo vaší školy. Programy je možné absolvovat samostatně nebo jako cyklus 5ti po sobě jdoucích programů během školního roku, takže je na vás, zda si vyberete ten, který vás láká nejvíce, nebo postupně vyzkoušíte všechny.
ZRAK - Pomocí pokusů zjistíme, co všechno umí náš zrak a jestli to mají všichni živočichové stejně. Prozkoumáme, jaké všechny barvy jde najít v zahradě a vyzkoušíme si barevný landart. Nakonec si zkusíme práci zahradního architekta a navrhneme si zahradu tak, aby lahodila našemu oku.
SLUCH - Na co všechno potřebujeme sluch a proč je důležitý pro živočichy v přírodě? Jaké všechny zvuky můžeme slyšet v zahradě a můžou být některé zvuky pro lidské ucho nepříjemné? To všechno prozkoumáme a nakonec si vyrobíme nástroje z přírodních materiálů a uspořádáme vlastní žabí koncert.
ČICH - Zahrada nabízí spoustu vůní, najdeme tam ale také věci, které až tak moc nevoní. Naučíme se rozpoznávat rostliny podle čichu, vyrobíme vonnou směs - poutporri a ukážeme si, jak se vyrábí esenciální oleje.
CHUŤ - Víte, co všechno se dá na zahradě sníst? Myslíte, že najdete něco hořkého, sladkého, slaného i kyselého? A věděli jste, že např. ryby vnímají chuť celým tělem? Během programu ochutnáme všechno možné, založíme herbář jedlých rostlin a do třídy si odnesete truhlík plný dobrot, které můžete zobat ke svačině.
HMAT - Hmatem můžeme vnímat strukturu, teplotu nebo tvrdost různých předmětů. Na některé věci saháme rádi, na některé raději ne. V programu "hmat" se zaměříme na ty příjemné a co může být příjemnějšího než chlupatý kožíšek našich alpak Kapučína a Alfréda. Vezmeme je na malou procházku, během které si řekneme, co potřebují a nakrmíme je oblíbenými granulemi. Z jejich heboučké vlny si potom vyrobíme originální šperk nebo přívěšek na klíče. (tento program učíme pouze ve Stolístku)
Dech jako lék
Člověk se za den nadechne až 22000krát. Většina z nás ale nedýchá správně, orgány se špatně okysličují, my jsme unavení a chytneme každou breberku, která kolem nás proletí. Imunitu lze samozřejmě posilovat různými způsoby, v programu "Dech jako lék" se ale zaměříme právě na vnímání vlastního těla a správné dýchání.
Dřevěná dílnička
Nová polytechnická učebna láká ke tvoření z různých materiálů. V tomto programu se zaměříme na dřevo. Děti si vyrobí vlastní sadu figurek na deskové hry a také hrací kostku. Ke člobrdu je samozřejmě potřeba i herní plán. Nakonec novou hru hned vyzkoušíme a aby se děti nehádaly, čí figurky budeme používat, stanou se figurkami samy.
Kráva mléko dává
Každý den jíme mléčné výrobky, víme ale, jaký je mezi nimi rozdíl? Co je podmáslí a co syrovátka? Co potřebuje kráva, aby byla spokojená a na co má čtyři žaludky? Nebo jich má ve skutečnosti míň? To všechno se dozvíme a v druhé části programu si zkusíme utlouct máslo nebo vyrobit sýr - panýr.
Pekař peče housky
V naší zahradě máme mimo jiné hliněnou pec, ve které rádi pečeme třeba housky. Děti si vyzkouší celý proces od mletí obilí na ručním mlýnku, přes přípravu těsta až po samotné pečení housek. Naučí se poznávat jednotlivé druhy obilí i semínek, kterými si můžeme housky posypat. A pokud by chtěl někdo přinést ochutnávku domů, vyrobíme si látkové ubrousky na svačiny.
Pavouci, hadi a další havěť
Když dětem ukazujeme krásného pavouka nebo užovku v jezírku, většina přítomných rychle couvá a vydává hlasité zvuky. A to buďme rádi, že na zahradě nemáme vlky nebo medvědy. Jsou ale tito živočichové opravdu nebezpeční, nebo jenom mají špatnou pověst? Nakoukneme do života nejobávanějších z nich a pokusíme se vyvrátit zažité představy. Nakonec si jednoho chlupatého pavouka vyrobíme a možná si ukážeme i opravdového hada.
Motýli a housenky
Četli jste pohádky o Ferdovi mravencovi? Jeden příběh je o housence, která si pletla svůj kabátek. Je to tak i v přírodě? Myslíte, že podle toho, jak vypadá housenka poznáme, který motýlek se z ní vyklube? Poslední dobou je motýlů čím dál méně, proto se naučíme i to, jak je můžeme přilákat do zahrady. Nakonec si jednu barevnou housenku vyrobíme.
Všechny barvy podzimu
Víte jaké všechny barvy patří k podzimu? A jak se vlastně stane, že listy jsou najednou žluté a oranžové? Pomocí pokusů to zjistíme a také si povykládáme o tom, co dělají na podzim zvířátka v lese i na zahradě a jak se chystají na zimu. Společně pomůžeme veverce zrzečce nasbírat zásoby a zeptáme se našich alpačáků Kapučína a Alfréda, jak se chystají na zimu oni.
Jak se (ne)žije v kleci
Domácí zvířata chováme z různých důvodů. Vždycky je ale potřeba myslet na to, aby se jim dobře dařilo. Víte, co všechno potřebují slepice, aby byly spokojené a pořádně snášely, jak velké je křepelčí vejce nebo proč chováme hrdličky? Dle věku dětí naťukneme problematiku velkochovů a pojem welfare. Součástí programu je ukázka živých zvířat, která si děti budou moci pohladit i nakrmit.
Zima nekouše
Terénní program, který probíhá za každého počasí. Projdeme se v okolí Stolístku nebo školy a podíváme se, co se v přírodě děje v zimě. Zkusíme najít pobytová znamení živočichů, kteří jsou aktivní i v zimě a vytvoříme sádrový odlitek zvířecích stop. Hlavně si ukážeme, že i v zimě jde venku zažít spoustu zábavy a dobrodružství.
Pedig a proutí
Příroda nám nabízí bohaté množství materiálů, které můžeme využít pro výrobu užitečných předmětů i dekorací, které nám zpříjemní životní prostor. K nejstarším řemeslně využívaným přírodninám patří proutí. V našem programu se seznámíme s ním i s dalšími přírodninami, z nichž se dá plést a vyzkoušíme si práci na tkalcovském stavu. V druhé polovině programu si vyrobíme zápich z pedigu.
Život v řece a kolem ní
Terénní program u řeky Třebůvky a u jezírka v zahradě. Děti nejprve porovnají kvalitu vody v řece a jezírku. Poté se seznámí se zvířaty obývajícími řeku, její břehy a okolní mokřiny. Vyzkouší si odchyt vodních bezobratlých, seznámí se s čolky i žábami a budou moci pozorovat vodní ptáky, jako je volavka či ledňáček. K dispozici budou mít také endoskopické kamery a mikroskop.
Zajíček, kuřátko a ti další
Velikonoce jsou nejdůležitějším křesťanským svátkem. My se na ně ale podíváme trošku jinak. Proč malujeme vajíčka a pleteme pomlázky? Nebo snad mrskačky, žíly nebo tatary? Co se děje v období Velikonoc s přírodou a jak se v našem regionu slavily Velikonoce dříve? Součástí programu je pečení v hliněné peci a výrobky z proutí.
S Májou z květu na květ
Bez včel bychom neměli květiny, ovoce ani med. Zjistíme, co potřebuje včelka, aby se jí líbilo i u nás na zahradě a kdo jí s opylováním pomáhá. Prozkoumáme hmyzí domečky v zahradě Stolístku a vyzkoušíme si, jak těžká práce je opylování. Nakonec si děti vyrobí semínkové koule, které si můžou odnést a doma nebo ve škole/školce vysít vlastní květnatou louku.
Poklady z popelnic a kontejnerů
Opravdu je všechno, co vyhodíme do koše odpad? Nebo jsou to skryté poklady? Podíváme se, co patří do barevných kontejnerů a co z toho by odpadem vůbec být nemuselo. Pro některé odpadky se pokusíme najít další využití. Nakonec si děti vyrobí vermikompostér. Ten si můžou odvézt do třídy, kde jim žížaly pomůžou se zpracováním zbytků zeleniny a ovoce.
Kapr s bramborovým salátem
Spousta vánočních zvyků není tak starých, jak si myslíme. Co se jedlo na Štědrý den dříve, odkdy zdobíme stromeček a jaké tradice naši předci dodržovali? Jednou z nich bylo upéct vánoční pečivo a podle toho, jak se povedlo předpovědět, jaký bude příští rok. Zatímco budeme péct v hliněné peci, vyzkoušíme si některé další zvyky typické pro náš region a vyrobíme vánoční ozdobu z přírodních materiálů.
Ježek a jablíčka
Ježek nosí na zádech jablíčka, čmelák kouše, slimák je hlemýžď bez domečku a čáp nosí děti? Tyto i další zaužívané představy se budeme snažit uvést na pravou míru. Součástí programu je ukázka hmyzích domečků a čmelínu. Děti si vyrobí úkryty pro ježky, které můžou umístit na zahradě své školky/školy a pozorovat, jestli se tam někdo nastěhuje.
Jak se žije na zahradě
Na zahradě se to živočichy jenom hemží. Kde se tam ale vzali a proč se jim v blízkosti lidí tak daří? Postupně se podíváme na některé z nich, vyzkoušíme smýkání hmyzu, nastražíme živolovné pasti, ukážeme si jak funguje detektor na netopýry a podle zvuků zkusíme určit, kteří ptáci kolem cvrlikají. Nakonec se naučíme, co můžeme udělat proto, aby se u nás živočichům líbilo ještě víc.