Zahrada všemi smysly
V dnešním světě je málo času na to se zastavit a vnímat svět kolem sebe všemi smysly. Během našich programů se děti postupně zaměří na každý ze smyslů a uvědomí si, co všechno můžou pomocí zraku, sluchu, hmatu, čichu a chuti prozkoumat v zahradě Stolístku nebo vaší školy. Programy je možné absolvovat samostatně nebo jako cyklus 5ti po sobě jdoucích programů během školního roku, takže je na vás, zda si vyberete ten, který vás láká nejvíce, nebo postupně vyzkoušíte všechny.
ZRAK - Pomocí pokusů zjistíme, co všechno umí náš zrak a jestli to mají všichni živočichové stejně. Prozkoumáme, jaké všechny barvy jde najít v zahradě a vyzkoušíme si barevný landart. Nakonec si zkusíme práci zahradního architekta a navrhneme si zahradu tak, aby lahodila našemu oku.
SLUCH - Na co všechno potřebujeme sluch a proč je důležitý pro živočichy v přírodě? Jaké všechny zvuky můžeme slyšet v zahradě a můžou být některé zvuky pro lidské ucho nepříjemné? To všechno prozkoumáme a nakonec si vyrobíme nástroje z přírodních materiálů a uspořádáme vlastní žabí koncert.
ČICH - Zahrada nabízí spoustu vůní, najdeme tam ale také věci, které až tak moc nevoní. Naučíme se rozpoznávat rostliny podle čichu, vyrobíme vonnou směs - poutporri a ukážeme si, jak se vyrábí esenciální oleje.
CHUŤ - Víte, co všechno se dá na zahradě sníst? Myslíte, že najdete něco hořkého, sladkého, slaného i kyselého? A věděli jste, že např. ryby vnímají chuť celým tělem? Během programu ochutnáme všechno možné, založíme herbář jedlých rostlin a do třídy si odnesete truhlík plný dobrot, které můžete zobat ke svačině.
HMAT - Hmatem můžeme vnímat strukturu, teplotu nebo tvrdost různých předmětů. Na některé věci saháme rádi, na některé raději ne. V programu "hmat" se zaměříme na ty příjemné a co může být příjemnějšího než chlupatý kožíšek našich alpak Kapučína a Alfréda. Vezmeme je na malou procházku, během které si řekneme, co potřebují a nakrmíme je oblíbenými granulemi. Z jejich heboučké vlny si potom vyrobíme originální šperk nebo přívěšek na klíče. (tento program učíme pouze ve Stolístku)
Vánoce za pár kaček
Vánoce jsou poslední dobou čím dál šílenější, výzdoba v obchodních centrech na nás bliká už od září, všichni se stresují a místo klidného času s rodinou na poslední chvíli shání dárky. A vybavíte si přecpané pupky a kontejnery po svátcích? Pojďme to zkusit jinak. Ukážeme si tipy na vlastnoručně vyrobené dárky za pár kaček, vyrobíme si balící papír, ozdobu na stromeček a připravíme zdravé cukroví.
Kdo koho žere?
Vysvětlíme si, co jsou to ekosystémy a jak je důležité, aby v nich všechny vztahy byly v rovnováze. Ukážeme si různé potravní řetězce a velkou část programu věnujeme simulační hře, během které zjistíme, co všechno se může v jednotlivých ekosystémech stát během několika let nebo během různých ročních období.
Nekup to!
Na sociálních sítích a internetových vyhledávačích na nás každý den skáčou reklamy na lákavě levné výrobky z nákupních serverů. Napadlo vás někdy, jak je možné, že jsou tak levné? Kdo a kde je vyrobil? Jsou to výrobky kvalitní a potřebuji je doopravdy kupovat? Na závěr programu si ukážeme, co znamená upcycling - vylepšíme si tričko, které bychom jinak už pravděpodobně vyřadili z šatníku.
Jak bude zítra?
Když chceme vědět, jestli si máme vzít deštník, koukneme se, co nám říká radar na mobilu. Co kdybychom se ale koukli z okna? Víte, jak se jmenují různé mraky a ze kterých může zapršet? Jak se předpovídá počasí a jak je to s tou rosničkou? Během programu si řekneme spoustu zajímavostí o počasí a vyrobíme si vlastní srážkoměr a větroměr.
Kráva mléko dává
Každý den jíme mléčné výrobky, víme ale, jaký je mezi nimi rozdíl? Co je podmáslí a co syrovátka? Co potřebuje kráva, aby byla spokojená a na co má čtyři žaludky? Nebo jich má ve skutečnosti míň? To všechno se dozvíme a v druhé části programu si zkusíme utlouct máslo nebo vyrobit sýr - panýr.
Pavouci, hadi a další havěť
Když dětem ukazujeme krásného pavouka nebo užovku v jezírku, většina přítomných rychle couvá a vydává hlasité zvuky. A to buďme rádi, že na zahradě nemáme vlky nebo medvědy. Jsou ale tito živočichové opravdu nebezpeční, nebo jenom mají špatnou pověst? Nakoukneme do života nejobávanějších z nich a pokusíme se vyvrátit zažité představy. Nakonec si jednoho chlupatého pavouka vyrobíme a možná si ukážeme i opravdového hada.
V cizí kůži
Co je to vepřovice, teletina nebo kozinka? Jak se vlastně kůže zpracovává? A je vůbec v pohodě, že používáme tolik kožených věcí? Na toto všechno si odpovíme a vyrobíme si kožený náramek, který si ozdobíme raznicemi a také přívěsek na klíče.
Proč mizí motýli?
Poslední dobou z naší krajiny téměř zmizeli motýli. V průběhu programu se dozvíme, proč se to děje a co můžeme udělat pro to, abychom je přilákali do našich zahrad a parků. Naučíme se motýly rozeznávat a to i podle jejich housenek a rostlin, na které nejraději létají. V letním období zkusíme motýly pozorovat, v zimním se budeme věnovat vyrábění. Nakonec navrhneme záhon rostlin lákajících motýly i další opylovače.
Zima nekouše
Terénní program, který probíhá za každého počasí. Projdeme se v okolí Stolístku nebo školy a podíváme se, co se v přírodě děje v zimě. Zkusíme najít pobytová znamení živočichů, kteří jsou aktivní i v zimě a vytvoříme sádrový odlitek zvířecích stop. Hlavně si ukážeme, že i v zimě jde venku zažít spoustu zábavy a dobrodružství.
Zvířata na hranici Čech a Moravy
Celoroční program zaměřený na přírodu Moravskotřebovska a okresu Svitavy. Děti díky němu poznají vzácné, významné i zajímavé druhy rostlin a živočichů. Půjde přitom jak o tvory dnešní, tak o ty, co obývali naši zem před miliony let. Zaměříme se také na živočichy, kteří se v našem regionu objevily až v posledních letech v důsledku klimatické změny.
Zelené ostrůvky
Program probíhá v biocentru na kraji Moravské Třebové (nebo v okolí Stolístku) a využívá prvky badatelsky orientovaného vyučování. Toto místo je souborem různorodých stanovišť (potok, rybník, louka, les, mokřad, lužní les) a poskytuje tak zázemí pro různé živočichy. Pomocí vlastního průzkumu si žáci uvědomí důležitost zelených ostrovů – biocenter a jejich propojení – biokoridorů v krajině. K bádání budou žáci používat zajímavé pomůcky, jako jsou ozoboti, fotopasti nebo sady pro lovení vodních a půdních živočichů.
Vyschlá krajina
Poslední dobou je hrozné sucho a potom zase prší tolik, že se potoky vylévají z břehů. Můžeme tento stav nějak ovlivnit? Pomocí různých pokusů a simulací si ukážeme, jak voda putuje přírodní i kulturní krajinou a představíme si různá řešení, jak vodu v krajině zadržet. Na základě získaných vědomostí se žáci pokusí navrhnout vhodná opatření v okolí svého bydliště nebo školy.
Pedig a proutí
Příroda nám nabízí bohaté množství materiálů, které můžeme využít pro výrobu užitečných předmětů i dekorací, které nám zpříjemní životní prostor. K nejstarším řemeslně využívaným přírodninám patří proutí. V našem programu se seznámíme s ním i s dalšími přírodninami, z nichž se dá plést a vyzkoušíme si práci na tkalcovském stavu. V druhé polovině programu si vyrobíme zápich z pedigu.
Zero waste
Pojem zero waste je poslední dobou moderní. Nejde ale o nic nového, stačí se podívat, jak nakupovali naši předci. Zjistíme, jak je možné snížit množství obalů, které kupujeme, a pokusíme se vymyslet další využití pro některé věci, které bychom normálně vyhodili. Každý si ušije látkový sáček na ovoce, zeleninu nebo pečivo a všichni dohromady vyrobí vermikompostér, který si můžou odvézt do třídy.
Jak (ne)prospat zimu
Zimní program probíhající v ekocentru. Žáci se seznámí s rozdíly mezi pravým a nepravým zimním spánkem a poznají nesnáze, jež spící tvorové v zimě zažívají. Také se naučí rozpoznávat zimující ptactvo a čím jej správně krmit. Navíc se dozví, jak zimu přežívá hmyz. Vše bude spojeno s různými hrami a úkoly na dané téma. Nakonec vyrobíme lojovou kouli pro ptáky.
Pečení chleba v hliněné peci
Zjistíme co je chleba zač, odkud se bere, jaká je historie jeho výroby a předchozího zemědělského „čarování“, které vedlo k tomu, že na náš stůl doputoval voňavý, chutný a zdravý chléb. Žáci se dozvědí, jaké výhody s sebou nese jezení kváskového chleba. Součástí programu je kompletní proces pečení chleba od mletí mouky, přes výrobu těsta až po pečení chleba v hliněné peci.
Dřevo a člověk
Cílem programu je uvědomit si provázanost lidstva a dřeva – lesa, stromů, dřeva, výrobků z něj. Žáci získají vhled do historie zpracování dřeva a zjistí, jak mohou dřevo využít v životě a v budoucím profesním směřování. V rámci programu budeme pracovat s dřevěnými stavebnicemi a žáci si odnesou vlastnoručně vyrobený dřevěný amulet.
Regionální potraviny
Program řeší problematiku dovozu potravin a jejich značení. Pomocí simulačních her žáci zjistí, jakou cestu musí absolvovat některé potraviny, než se dostanou k nám do supermarketu a jak probíhají farmářské trhy. Získají přehled o tom, kde a jakými způsoby můžou lokální produkty nakupovat. Součástí programu je ochutnávka regionálních výrobků.
Bylinky a jejich účinky
Během programu se seznámíme s vybranými bylinami, prostředím, ve kterém rostou, a s jejich použitím. Pochopíme, že příroda a její produkty mohou zdarma pomoci s lidskými neduhy. Namícháme léčivou směs, ze které si hned uvaříme čaj. Vyrobíme si jitrocelový sirup a bylinkové mýdlo. Zahrajeme si hry a probudíme smysly – čich a hmat.
Výroba ručního papíru
Cílem programu je podrobnější nahlédnutí do světa papíru – jeho historie, výroby, užití a zpracovaní. Žáci si vyzkouší proces výroby ručního papíru od začátku do konce. Připravíme si papírovou hmotu a také speciální rámečky různých tvarů. Nakonec ruční papír ozdobíme přírodninami.
Život v řece a kolem ní
Terénní program u řeky Třebůvky a u jezírka v zahradě. Děti nejprve porovnají kvalitu vody v řece a jezírku. Poté se seznámí se zvířaty obývajícími řeku, její břehy a okolní mokřiny. Vyzkouší si odchyt vodních bezobratlých, seznámí se s čolky i žábami a budou moci pozorovat vodní ptáky, jako je volavka či ledňáček. K dispozici budou mít také endoskopické kamery a mikroskop.
Zajíček, kuřátko a ti další
Velikonoce jsou nejdůležitějším křesťanským svátkem. My se na ně ale podíváme trošku jinak. Proč malujeme vajíčka a pleteme pomlázky? Nebo snad mrskačky, žíly nebo tatary? Co se děje v období Velikonoc s přírodou a jak se v našem regionu slavily Velikonoce dříve? Součástí programu je pečení v hliněné peci a výrobky z proutí.
S Májou z květu na květ
Bez včel bychom neměli květiny, ovoce ani med. Zjistíme, co potřebuje včelka, aby se jí líbilo i u nás na zahradě a kdo jí s opylováním pomáhá. Prozkoumáme hmyzí domečky v zahradě Stolístku a vyzkoušíme si, jak těžká práce je opylování. Nakonec si děti vyrobí semínkové koule, které si můžou odnést a doma nebo ve škole/školce vysít vlastní květnatou louku.
Poklady z popelnic a kontejnerů
Opravdu je všechno, co vyhodíme do koše odpad? Nebo jsou to skryté poklady? Podíváme se, co patří do barevných kontejnerů a co z toho by odpadem vůbec být nemuselo. Pro některé odpadky se pokusíme najít další využití. Nakonec si děti vyrobí vermikompostér. Ten si můžou odvézt do třídy, kde jim žížaly pomůžou se zpracováním zbytků zeleniny a ovoce.
Kapr s bramborovým salátem
Spousta vánočních zvyků není tak starých, jak si myslíme. Co se jedlo na Štědrý den dříve, odkdy zdobíme stromeček a jaké tradice naši předci dodržovali? Jednou z nich bylo upéct vánoční pečivo a podle toho, jak se povedlo předpovědět, jaký bude příští rok. Zatímco budeme péct v hliněné peci, vyzkoušíme si některé další zvyky typické pro náš region a vyrobíme vánoční ozdobu z přírodních materiálů.
Ježek a jablíčka
Ježek nosí na zádech jablíčka, čmelák kouše, slimák je hlemýžď bez domečku a čáp nosí děti? Tyto i další zaužívané představy se budeme snažit uvést na pravou míru. Součástí programu je ukázka hmyzích domečků a čmelínu. Děti si vyrobí úkryty pro ježky, které můžou umístit na zahradě své školky/školy a pozorovat, jestli se tam někdo nastěhuje.
Jak se žije na zahradě
Na zahradě se to živočichy jenom hemží. Kde se tam ale vzali a proč se jim v blízkosti lidí tak daří? Postupně se podíváme na některé z nich, vyzkoušíme smýkání hmyzu, nastražíme živolovné pasti, ukážeme si jak funguje detektor na netopýry a podle zvuků zkusíme určit, kteří ptáci kolem cvrlikají. Nakonec se naučíme, co můžeme udělat proto, aby se u nás živočichům líbilo ještě víc.